Monday, March 6, 2017

Kisah Orang Shaleh Zaman Nabi Sulaiman AS

Kisah Orang Shaleh Zaman Nabi Sulaiman AS



Pada suatu hari Nabi Allah Sulaiman telah terima wahyu daripada Allah supaya pergi ke pinggir pantai untuk menyaksikan suatu benda yang ajaib yang akan ditunjukkan kepada Nabi Sulaiman. Setelah bersiap sedia, Nabi Sulaiman berangkat ke pinggir pantai yang di nyatakan di dalam wahyu. Baginda di iringi oleh kaum jin, manusia dan binatang.

Setibanya di pantai, Nabi Sulaiman tetap mengintai-ngintai untuk melacak suatu hal layaknya yang dikatakan oleh Allah. Setelah lama melacak ,baginda belum kembali menjumpai apa-apa. Kata keliru seorang daripada mereka “Mungkin keliru tempat”. Tetapi baginda menjawab “Tidak, di sinilah tempatnya”. Nabi Sulaiman mengarahkan Jin Ifrit supaya menyelam ke dalam laut untuk meninjau apa-apa yang pelik atau ajaib. Jin Ifrit menyelam agak lama terhitung barulah ia kembali kepada Nabi Sulaiman dan memaklumkan bahwa dia tidak menjumpai apa-apa benda yang ajaib. Tanya Nabi Sulaiman “Apakah kamu menyelam supaya dasar laut” Jawab Jin Ifrit “Tidak”. Nabi Sulaiman pun mengarahkan Jin Ifrit yang ke dua supaya menyelam supaya ke dasar laut. Setelah senang menyelam dan melacak benda-benda yang di katakan oleh Nabi Sulaiman, Jin Ifrit yang ke dua terhitung tidak menjumpai apa-apa yang ajaib dan ia melaporkan kepada Nabi Sulaiman.

Perdana Menterinya yang bernama Asif bin Barkhiya telah berbisik ke telinga Nabi Sulaiman dan memohon kebenaran untuk menolongnya. Setelah mendapat izin Nabi Sulaiman, dia membaca suatu hal dan tetap menyelam ke dalam laut. Tidak lama sesudah itu Asif menjumpai sebuah kubah yang sangat cantik. Kubah tersebut membawa empat penjuru, tiap-tiap penjuru membawa pintu. Pintu pertama diperbuat daripada mutiara, pintu ke dua diperbuat daripada zamrud berwarna merah, pintu ketiga diperbuat daripada jauhar dan pintu keempat diperbuat daripada zabarjad. Pintu-pintu tersebut terbuka luas, tapi yang peliknya air tidak masuk ke dalam kubah tersebut walau pintunya terbuka luas.
Dengan kuasa yang diberikan oleh Allah, Asif dapat membawa kubah tersebut naik ke darat dan diletakkan di hadapan Nabi Sulaiman. Nabi Sulaiman menyaksikan kubah tersebut bersama penuh kagum di atas kebesaran Allah. Baginda berangkat untuk menyaksikan kubah tersebut, sesudah menjenguk ke dalam di dapati ada seorang pemuda berada di dalamnya. Pemuda tersebut tetap belum sedar walau kubahnya telah diangkat ke darat kerana asyik bermunajat kepada Allah. Nabi Sulaiman memberi salam kepada pemuda tersebut. Pemuda tersebut menyambut salam bersama perasaan terkejutnya andaikan menyaksikan orang ramai tengah berada di situ. Nabi Sulaiman memperkenalkan dirinya kepada pemuda itu bahawa beliau adalah Nabi Allah Sulaiman. Pemuda itu bertanya “Dari manakan mereka ini dan bagaimana mereka datang?”. Pemuda itu merasa hairan dan sesudah menjenguk muncul dia mendapati bahawa kubahnya telah berada di darat. Nabi Sulaiman memberitahu pemuda itu bahawa mereka berkunjung karana diperintahkan oleh Allah untuk menyaksikan keajaiban yang dikurniakan Allah kepadanya.

Setelah mendapat izin dari pemuda itu Nabi Sulaiman meninjau ke dalamnya untuk menyaksikan benda yang ajaib yang dihiasi di dalamnya. Keindahan yang terkandung di dalam kubah itu sungguh menakjubkan. Nabi Sulaiman bertanya kepada pemuda tersebut bagaimana dia boleh berada di dalam kubah ini yang terletak di dasar laut. Pemuda tersebut menceritakan bahawa dia telah berkhidmat kepada ke dua ibu bapanya sepanjang 70 tahun. Bapanya seorang yang lumpuh manakala ibunya pula seorang yang buta. Suatu hari saat ibunya hendak meninggal dunia, ibunya memanggilnya dan memaklumkan bahawa ibunya telah mau di atas khidmat yang diberikan olehnya. Ibunya berdoa kepada Allah supaya anaknya dipanjangkan usia dan sentiasa taat kepada Allah. Setelah ibunya meninggal dunia, tidak lama sesudah itu bapanya pula meninggal dunia. Sebelum bapanya meninggal dunia, bapanya terhitung telah memanggilnya dan memaklumkan bahawa dia terhitung telah mau di atas khidmat yang diberikan olehnya. Bapanya telah berdoa sebelum akan meninggal dunia supaya anaknya di letakkan di suatu daerah yang tidak dapat diganggu oleh syaitan.

Doa ke dua dua orang tuanya telah dimakbulkan oleh Allah. Pada suatu hari saat pemuda tersebut bersiar-siar di pinggir pantai ia muncul sebuah kubah yang tengah terapung-apung di pinggir pantai. Ketika pemuda tadi menghampiri kubah tersebut .

Ada suara menyeru supaya pemuda itu masuk ke dalam kubah tersebut. Sebaik sahaja ia masuk kubah dan meninjau di dalamnya tiba-tiba ia bergerak bersama pantas dan tenggelam ke dasar laut. Tidak lama sesudah itu muncul satu lembaga seraya memperkenalkan bahawa dia adalah malaikat yang di utuskan Allah. Malaikat itu memaklumkan bahawa kubah itu adalah kurniaan Allah kerana khidmatnya kepada orang tuannya dan beliau boleh tinggal di dalamnya sepanjang mana dia suka, segala makan dan minum akan dihidangkan pada bila-bila jaman ia memerlukannya. Malaikat itu memaklumkan bahawa dia diperintahkan Allah untuk membawa kubah tersebut ke dasar laut. Semenjak dari itu pemuda tersebut tetap bermunajat kepada Allah supaya hari ini.

Nabi Sulaiman bertanya kepada pemuda itu “Berapa lamakah kamu berada di dalam kubah ini” Pemuda itu menjawab “Saya tidak menghitungnya tapi merasa memasukinya semasa pemerintahan Nabi Allah Ibrahim a.s lagi”. Nabi Sulaiman menghitung “. Ini artinya kamu telah berada di dalam kubah ini sepanjang dua ribu empat ratus tahun”. Nabi Sulaiman bicara “Rupa mu tidak berubah malah sentiasa muda walau telah dua ribu empat ratus tahun lamanya”. Nabi Sulaiman bertanya pemuda itu apakah dia mahu pulang bersamanya”. Jawab pemuda tadi “Nikmat apa kembali yang kudu saya pinta selain daripada nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepada ku ini”. Nabi Sulaiman bertanya”Adakah kamu idamkan pulang ke daerah asal mu” Jawab pemuda itu “Ya, silalah hantar saya ke daerah asalku”. Nasi Sulaiman pun memerintahkan Perdana Menterinya membawa kubah tersebut ke daerah asalnya.

Setelah kubah tersebut diletakkan ke daerah asal, Nabi Sulaiman bicara kepada kaumnya “Kamu semua telah menyaksikan keajaiban yang dikurniakan oleh Allah. Lihatlah betapa besar balasan yang Allah memberikan kepada orang yang taat kepada orang tuanya dan betapa seksanya orang yang menderhaka kepada ke dua ibu bapanya”. Nabi Sulaiman pun berangkat pulang ke tempatnya dan bersyukur kepada Allah Taala kerana telah memberi kesempatan kepadanya untuk menyaksikan perkara yang ajaib.

Artikel Terkait


EmoticonEmoticon